Avagy hogyan KEZELI profi MÓDON egy egyszemélyes programozó cég, A PROJECTJEKET
A projectek vezetése és a programozás, egy egyszemélyes vállalkozásban elég nehéz feladat. Vannak módszerek, módszertanok, melyeket nehéz követni, azaz inkább lehetetlen is, hiszen míg egyedül van az ember, egymagának kell megoldania minden managementet, és minden fejlesztési és tervezési feladatot.
Ezért írom ezt a cikket, melyben leírom, hogy a mostani (egy éves tapasztalataim alapján) hogyan oldom meg ezeket a feladatokat.
project Fázisok
Itt arról írok, hogy a fejlesztésnek milyen fázisai vannak, melyeket NEM szabad kihagyni, azaz NEM szabad egyiket sem fél válról kezelni.
Ezek pedig a következők:
A title
Image Box text
- Ügyféligény felmérése
- Előzetes tervezés és árajánlat készítés (amely magába foglalja a határidők megsaccolását is)
- Megállapodás
- Fejlesztés
- Kommunikáció az Ügyféllel
- Tesztelés az Ügyfél bevonásával
- Átadás és a megérdemelt juttatás beszedése 😉
Eddigi tapasztalataim a projeCtek során
Az előző cikkelyben pontokra szedtem a projectek általános státuszait, aszerint ahogy Én dolgozom. Erre fogok hivatkozni az alábbiakban:
1. Ügyféligény felmérése
Ez a pont összemosódik a második és harmadik pontokkal, hiszen az ügyfélel való megállapodást készíti elő, a project vezetésben. Nem szabad az időt sajnálni rá, mert ha nem értjük meg az ügyfelet hogy mit akar, akkor nem tudjuk teljesíteni azt, amivel megbízott. Így is lehetnek buktatók. Főleg ha az ügyfélnek nincsenek kialakult koncepciói. Ilyenkor meg kell kérdeznünk azt, hogy milyen az olyan amilyen, mi a példa amit látott, s mi az amit tovább gondolt. Sokszor szeretik az ügyfelek azt, ha valamihez hasonlít a lefejlesztendő program vagy alkalmazás vagy weboldal, DE mégsem ugyanaz, hanem valami több, valami jobb, amivel a konkurenciát legyőzheti. Ritka az, hogy egy olyan ötlettel rukkolnak elő, ami CSAK NEKIK jutott először eszükbe.
2. Előzetes tervezés és árajánlat készítés (amely magába foglalja a határidők megsaccolását is)
Itt nem szabad azzal foglalkozni, hogy mennyit tud rászánni az ügyfél! Annyiért kell vállalni, amiért még megéri. Ha sokallja, akkor próbálkozhat másoknál is, de a minőséget MEG KELL FIZETNI! Én, már nem veszem magamra, ha azt mondja valaki, hogy sok. Akkor kereshet mást, hiszen tudom, hogy úgy közepes (megfizethető) árban dolgozom, önmagammal maximalistaként.
3.Megállapodás
Nálam, nincsenek apró betűs részek, az ügyféllel együtt dolgozzuk ki a szerződést. Én így törekszem arra, hogy tiszta legyen a projectek sorsa.
4.Fejlesztés
A projectek során mindig törekszem a legújabb módszertanokat alkalmazni, hogy a kódom mindig vállalható legyen, s átlátható. A fejlesztés közben szeretek jegyzetelni, tervezni, ami az első két pontban is jelen van, de menet közben is történhetnek változások. Az ügyféligény bővülhet, ez a leggyakoribb, de van hogy csökken. Ekkor mindig kell egy kisebb újratervezés.
5. Kommunikáció az Ügyféllel
Mivel az igény menet közben nem csak dinamikusan változhat, hanem változik is, ezért fontos a kommunikáció az ügyfélel. Szeretem, ha legalább hetente egy project megbeszélő meeting keretében megbeszéljük azt hogy hol tartok, s merre menjen tovább a fejlesztés menete. Ebből látja azt az ügyfél, hogy TÉNYLEG foglalkozom a kódjának írásával, s kivitelezésével. Nekem meg jó, hogy idősávokhoz vagyok kötve, ami miatt nem folyik szét a project.
6. Tesztelés az Ügyfél bevonásával
Az ügyfélre MINDIG szükség van! A tesztelés, a folyamatnak nem csak végén kell hogy szerepeljen a projectek végrehajtása során, hanem menet közben is kell tesztelni, mert a részeket, s azok működését, jobb ha minél előbb kiteszteljük az ügyfél bevonásával, s ha bármi működésbeli észrevétele van, akkor azt jelezve mihamarébb ki tudom javítani.
Az átadás előtt, viszont szükséges “egy” módszeres tesztelésre is, hogy minél kisebb és kevesebb hibával át legyen adva a kód.
7.Átadás és a megérdemelt juttatás beszedése 😉
Ez egyértelmű 🙂 Jó munka bére, a pénz. De az ügyfelet biztosítani kell arról, hogy bármi gond van a kóddal, szívesen állsz a rendelkezésére, egy darabig ingyen, aztán természetesen supportálási díj fejében. A plusz funkciók belefejlesztése plusz pénz, minden esetben, akkor is, ha a support idő nem telt még le.